Wanneer logopedie bij kinderen
Mondgedrag
- Het kind zit/ligt meestal met de mond open (mondademen/open mondgedrag)
- Het kind heeft vaak speen, vingers of duim in de mond (vanaf 3 jaar)
- Foutief slikgedrag waardoor er een overbeet of open beet kan ontstaan (tongpers)Overmatig speekselverlies
Spraak
- Het kind raakt gefrustreerd omdat het niet goed wordt verstaan
-
3 jaar het kind spreekt niet voor 75% verstaanbaar voor derden
-
3-4 jaar het kind spreekt niet alle klanken binnen een woord correct uit
-
4 jaar het kind spreekt niet voor 90% verstaanbaar voor derden
-
4-5 jaar het kind spreekt niet alle medeklinkerverbindingen correct uit (‘tep’ ipv ‘step’)
- Stotteren het kind spreekt niet vloeiend, laat spanningen zien en/of vermijdt woorden, personen of situaties
- Overige articulatieproblemen slissen of lispelen (tussentandse of tegentandse uitspraak van klanken, onduidelijk/binnensmonds/kaakgeklemd spreken, nasale spraak (neusspraak), (verbale
ontwikkelings) dyspraxie, schisis
Taal
Non-verbale communicatie
- Het kind maakt geen oogcontact
- Er is geen sprake van beurtwisseling
- Het kind imiteert mimiek en/of bewegingen nietHet kind gebruikt geen non-verbale communicatie (bv. Lachen, wijzen, schudden, knikken)
Taalbegrip
- Het kind raakt gefrustreerd omdat het niet begrijpt wat er wordt gezegd
-
0-1 jaar het kind begrijpt geen eenvoudige taal (bv zwaai eens, waar is papa)
-
1-2 jaar het kind begrijpt geen dagelijks terugkerende zinnetjes
-
2-4 jaar het kind begrijpt de leeftijdsadequate activiteiten niet
-
Vanaf 4 jaar het kind begrijpt (meervoudige) opdrachten thuis en op school niet
Taalproductie
- Het kind raakt gefrustreerd omdat het zich niet duidelijk kan maken
- Het kind imiteert geen klanken, geluiden en woorden
-
0-1 jaar het kind brabbelt niet gevarieerd met klinkers, medeklinkers en intonatie
-
1 ½ -2 jaar Het kind gebruikt geen 1- woorduitingen
-
2-2 ½ jaar het kind gebruikt geen 2-woordzinnen
-
2 ½ -3 jaar het kind gebruikt geen 3- woordzinnen
-
3 ½ -4 jaar het kind gebruikt geen 5- woordzinnen
-
4 jaar het kind gebruikt geen correct eenvoudige zinnen
-
Vanaf 4 jaar het kind heeft moeite met de zinsbouw, woordenschat, taalgebruik, verhaalopbouw, woordvinding
Stem
- De stem klink schor/hees
- Verkeerde spreekademing